מערכת הוצל"פ – לשרות הציבור

0
4531
מערכת הוצל

הוצל"פ הינה הזרוע המבצעת של מערכת בתי המשפט, ודרכה ניתן לממש

כל חוב אשר צד א' חב לצד ב'.

פתיחת הליך הוצל"פ

פתיחת הליך הוצל"פ יכול להיעשות בכל לשכת הוצל"פ, הנמצאת לצד בתי המשפט השלום בישראל. הנוהל המקובל בפתיחת הליך הוצל"פ הוא שליחת אזהרה בדואר רשום עם אישור מסירה לחייב. הודעה זו מיידעת את החייב על פתיחת הליך הוצל"פ כנגדו, ומחויבת להיעשות על פי דין לפני נקיטת הליכי הוצל"פ. למרבה הצער, חייבים רבים מסרבים לקבל את ההודעה ו/או ברגע קבלתה, נעלמים ו/או מבריחים את נכסיהם, כך שלא ניתן יהיה לגבות מהם את החוב בהליכי הוצל"פ.

במקרים מסוימים ניתן ומומלץ לנקוט בהליכי הוצל"פ טרם מסירת האזהרה, אך מקרים אלו הם חריגים, ומומלץ להתייעץ עם עורך דין לגבי המקרה הקונקרטי.

אם לא ניתן לאתר את החייב, ניתן להסתפק באיתור נכסיו, כתובת מגוריו וכיוצ"ב בהתאם לייעוץ של עורך דין מומחה להליכי הוצאה לפועל.

הליכי הוצל"פ לאחר מסירת האזהרה לחייב

הפרוצדורה של הוצל"פ שונה ממקרה למקרה בהתאם לסוג החוב ו/או פסק הדין, אך בעיקרון הכללי, החייב מחויב לשלם את חובו או להתייצב בלשכת הוצל"פ, ולהסביר את אי התשלום בתוך 21 יום (בהליך הנקרא "חקירת יכולת").

בהליך הוצל"פ הזוכה רשאי לבקש לעקל את נכסי החייב, לרבות מקרקעין ומכירתם לצורך התשלום, ואף לבקש "ביצוע בעין" – קרי, להעביר לידיו נכס מסוים, אשר נמצא בידי החייב או המחזיק. בנוסף ניתן לדרוש מן הוצל"פ לעכב יציאה מן הארץ של החייב עד תשלום החוב.

כאמור, למערכת הוצל"פ פרוצדורות שונות, ולשם הוצל"פ מהירה של הליך מסוים ולפני שהחייב יעלים את כספיו, מומלץ לשכור שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום הוצל"פ.

"חייב" – מה הוא עושה מול הוצל"פ בעת מתן האזהרה?

חייב צריך לפעול במהירות ולגשת מיידית לייעוץ של עורך דיון המתמחה במערכת הוצל"פ שכן, במערכת הוצל"פ חשובה מהירות התגובה. עורך הדין יפרט בפני החייב את האפשרויות העומדות לפניו, וימליץ לו באיזו דרך עליו לבחור, כדי למזער את נזקיו. בין האפשרויות העומדות לרשותו: "טענת פרעתי", התנגדות לביצוע שטר, איחוד תיקים ועוד.

הליכי הוצל"פ הינם הליכים הדורשים ידע וניסיון מול המערכת הבירוקרטית, ומומלץ בחום להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום הוצל"פ לפני נקיטת הליכים כלשהם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here